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kaufmann repetto is happy to announce the first solo exhibition of Thea Djordjadze in Italy, that will open on Sunday, October 10 in the gallery’s new space in via di Porta Tenaglia 7, Milan.
Thea Djordjadze’s installations and sculptures open the stage on the curtains of memory: the memory of a process that appears still in the making and the memory of lived scenarios.
Materials like plaster, wood and ceramic, along with fabric and sponge – more openly suggestive of a sphere of feminine domesticity – are assembled in what looks like an almost intuitive process, creating compositions that are often structured as architectural settings, in which the modernist language seems buried by the dust of time and repositioned within atemporal essentiality.
In this recreation of an imagined archaeology, the viewer is invited into a process of ongoing research, in which the transformation and assemblage of materials is sedimented in the objects, themselves awaiting reactivation. Der Knacks (2007), a plaster sculpture broken and then reassembled in an almost instable formation, is in this sense emblematic of the artist’s method of production. The title of the work refers, not coincidentally, to Francis Scott Fitzgerald’s collection of writings, The Crack Up, in which break or failure is indicated as the fulcrum of the creative process.
Memory plays a significant role in the work of Thea Djordjadze: the reuse of artefacts, like carpets and handmade objects, can in this sense be read as the sedimentation of an ancient history, structuring them in a foreign place and time.
This hybridization of found objects and artefacts generates a series of references in the titles of the works, taken at times from diverse fields such as literature and architecture, that work to amplify the echo of a collective memory.
Thea Djordjadze, born in 1971 in Tbilisi, Georgia, lives and works in Berlin. She studied at the Academy of Arts in Tbilisi, the Gerrit Rietveld Academy in Amsterdam, and the Staatliche Kunstakademie Düsseldorf with Dieter Krieg e Rosemarie Trockel, with whom she worked on several occasions, including the XI Biennale de Lyon in 2007. Selected solo shows: Capital Letter, Foksal Gallery Foundation, Warsaw (2010); Endless Enclosure, Kunsthalle Basel, Basel, Thea Djordjadze, westlondonprojects, London, Explain away, Sprüth Magers, Berlin, Occasional Exercise, Micky Schubert, Berlin (2009); Thea Djordjadze, Kunstverein Nürnberg, Nürnberg, Germany (2008, catalog); Possibility, Nansen, Studio Voltaire, London (2007). Selected group shows: New Décor, Hayward Gallery, London (2010), The Promises of the Past, Centre Pompidou, Parigi (2010); V Berlin Biennial for Contemporary Art, Berlin (2008); XI Biennale de Lyon, Lyon (2007).
kaufmann repetto è felice di annunciare la prima mostra di Thea Djordjadze in Italia, che aprirà il 10 ottobre 2010 nella nuova sede della galleria in via di Porta Tenaglia 7.
Le installazioni e le sculture di Thea Djordjadze aprono sipari sulla memoria: memoria di un processo che sembra ancora in corso e memoria di scenari vissuti.
Materiali come il gesso, il legno e la ceramica, assieme a tessuti e spugne – che richiamano più apertamente a una sfera di domesticità femminile – sono assemblati in modo quasi intuitivo, creando composizioni che spesso si strutturano in veri e propri ambienti architettonici, in cui il linguaggio modernista sembra sepolto dalla polvere del tempo e riportato ad un’essenzialità atemporale.
In questa ricreazione di un’archeologia immaginaria, lo spettatore è invitato a una ricerca attiva in cui il processo di trasformazione e di assemblaggio della materia è sedimentato negli oggetti, pronto ad essere riattivato. Der Knacks (2007), una scultura in gesso rotta e poi riassemblata in una formazione quasi instabile, è in questo senso emblematica. Il titolo del lavoro rimanda a Francis Scott Fitzgerald, che nella sua raccolta di scritti, intitolata appunto The Crack Up, indica la rottura, il fallimento, come il fulcro del processo creativo.
La memoria gioca un ruolo principale nel lavoro di Thea Djordjadze: in questo senso si può leggere il ri-uso di oggetti che portano con sé la sedimentazione di una storia antica, come tappeti e manufatti, che abitano le opere e sembrano collocarle in una dimensione spazio-temporale estranea.
In questa ibridazione tra l’oggetto trovato e il manufatto trovano spazio riferimenti, spesso esplicitati nei titoli, tratti da campi diversi come la letteratura e l’architettura, che amplificano la eco di una memoria collettiva.
Thea Djordjadze, nata nel 1971 a Tbilisi (Georgia), vive e lavora a Berlino. Ha studiato presso l’Academy of Arts di Tbilisi, la Gerrit Rietveld Academy di Amsterdam, e alla Staatliche Kunstakademie di Düsseldorf con Dieter Krieg e Rosemarie Trockel, con la quale ha collaborato in diverse occasioni, tra cui la XI Biennale de Lyon nel 2007. Principali mostre personali: Capital Letter, Foksal Gallery Foundation, Varsavia (2010); Endless Enclosure, Kunsthalle Basel, Basilea, Thea Djordjadze, westlondonprojects, Londra, Explain away, Sprüth Magers, Berlino, Occasional Exercise, Micky Schubert, Berlino (2009); Thea Djordjadze, Kunstverein Nürnberg, Norimberga, Germania (2008, catalogo); Possibility, Nansen, Studio Voltaire, Londra (2007). Principali mostre collettive: New Décor, Hayward Gallery, Londra (2010), The Promises of the Past, Centre Pompidou, Parigi (2010); V Berlin Biennial for Contemporary Art, Berlino (2008); XI Biennale de Lyon, Lione (2007).